Filmkultur

Blue Sunshine

Blue Sunshine har en poster och titel som är alldeles för bra för filmen, som inte lyckas leva upp till…

Blue Sunshine har en poster och titel som är alldeles för bra för filmen, som inte lyckas leva upp till de förväntningar man får. Men filmen är inte utan sina kvalitéer. Blue Sunshine är en lågbudget film av Jeff Lieberman (regi & manus), inspelad med en budget på en halv miljon. Filmen kombinerar 70-talets politiska konspirationsthrillers med tidsepokens avsked från hippie-eran kryddat med rysningar. I Sverige fick filmen den underhållande titeln ”Helvetestrippen” på biograferna.

Bilden av en fullmåne som upptar förtexterna är en förevisning om vad som skall komma. Av en vad som tycks oförklarlig anledning börjar människor utan synes koppling till varandra att tappa håret och förlora förståndet. I centrum står Jerry som blir falskt anklagad för ett brutalt trippelmord på en fest. Jagad av polisen måste han själv hitta sanningen bakom vansinnesdådet som tycks upprepas runt om över hela Los Angeles. Vad är det som kan få dessa människor att bli fullkomligt fyllda av vrede?

Efter ett par hastiga skräckelement i början av filmen så förhåller sig resten på en mer spänningsorienterad nivå. Styrkan ligger inte i scenerna där de flintskalliga går bärsärk, om de inte ser löjligt knasiga ut så beter de sig istället som ett Frankensteins monster, istället är det de mer insinuerande scenerna som blir spännande. När ett av morden återberättas istället för att visas eller när Lieberman flikar in flintskalliga människor i periferin för att ingjuta lite paranoia. Hisscenen är dessutom ett skönt sitta-upp-i-stolen ögonblick.
Flödet på filmen är angenämt nog utan några sega partier och manuset håller en stadig kurs utan att svaja ut för mycket, fast vissa val i manuset känns ändå lite förbryllande. Framförallt den udda envisheten att fokusera på hanterandet av ett vapen vilket mest tycks en smula fånigt då det handlar om en luftpistol.

Filmen kom precis innan Saturday Night Fever (1977) gjorde världen discogalen så detta var precis innan den dansanta och färgglada musikstilen slog igenom på stort. I vad som är en av filmens mest älskade scener, utspelandes på ett diskotek, ger Lieberman discomusiken en gliring genom att låta en av de vansinniga människorna bli tokig till musiken. En pik som punkkulturen något år senare uppskattade oerhört.

Zalman King är läskigt intensiv som den suspekta kufen Jerry Zipkin med ett ständigt uttryck av bekymmer på ansiktet. För en sådan produktion håller dessutom även resten av ensemblen en hög standard av rollprestationer som övertygar. Man kan emellertid inte begära allt av de mindre rollerna och Zalmans intensitet faller ibland över till överspel.
Charles Gross musik är överraskande bra som medan den ingjuter en ryslig stämning aldrig tar över den audiovisuella upplevelsen.
Trots skräckstämpeln så innehåller filmen som nämnt inte så mycket chockvåld och det som förekommer är förutom ett par undantag inte heller så grafiskt. Förvisso är det mer i led med filmens premiss men jag tycker att de kunde ha gjort lite bättre vad gäller hårförlusterna.

Även om Lieberman får till en snygg kameraåkning så kommer slutet överraskande abrupt och otillfredsställande. Ett flertal lösa trådar blir obesvarade och den text som dyker upp innan eftertexterna gör inte mycket för att bättra på känslan av antiklimax. Förklaringen vi får på Blue Sunshine känns lite utan udd, men det är jakten efter lösningen på mysteriet med ”Blue Sunshine” som är spännande och även om upplösningen inte gjorde den inverkan som man hoppats så har det varit en medryckande resa.
Filmens största motgång är den låga budgeten som inte bara gör att historien känns liten utan också ibland ger filmen den generella gjord-för-tv känslan. Fast efter repriser så är det tydligt att Blue Sunshine är en lågbudget film som håller förvånansvärt bra. Lieberman må ha en karriär beståendes av filmer på den undre delen av betygsskalan men med denna film gjorde han en solid och distinkt rysare.

Betyg 6

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen