Da Vinci koden

|

En av årets mest emotsedda filmer har varit filmatiseringen av Da Vinci koden – världens mest framgångsrika roman som gjort författaren Dan Brown till en mycket rik man och fått det religiösa etablissemanget att tugga fradga. Att Ron Howard (A Beautiful Mind, Cinderella Man) vågade ta sig ann rollen att regissera den är minst sagt modigt och medan den katolska kyrkan bojkottar den så har den miljontals läsare som bara väntar på att få säga sitt.

En tyst och stillsam kväll på museet Louvren i Paris sker ett mord. Detta mord är början på avslöjandet av en illavarslande intrig innehållande hemligheter, som blivit beskyddade av ett sällskap sen Kristi dagar. Offret är en högt rankad agent i detta anrika sällskap som, minuterna innan han dör, lyckas lämna kusliga ledtrådar vid brottsplatsen. Hans barnbarn, kryptografen Sophie Neveu och den kände symbologen Robert Langdon börjar försöka reda ut ledtrådarna vilka leder till Leonardo da Vincis verk. Tillsammans blir de båda detektiver som försöker lösa mordet på Neveus farfar, men även de hemligheter han var utvald att skydda.
Vad vi får är en förvånansvärt trogen filmatisering, men så är Da Vinci koden när man kommer till kritan heller ingen bok man laborerar med. Filmen blir därefter för alla som läst en rak visualisering av händelserna men Ron Howard gör det aldrig tråkigt utan fyller konstant på med spänningsinjektioner så att trots filmen är 149 minuter lång (!) faktiskt aldrig känns vidare seg. Om än inte så kontroversiell som boken var, trots de raka historielektioner som självfallet finns kvar. Hans Zimmers musik har tillfällen av stark resonans men blir aldrig vidare engagerande eller minnesvärt.

Men vad Da Vinci koden inte minst har är en fantastiskt välbesatt ensemble med Tom Hanks och Audrey Tautou (Amelie från Montmartre) i spetsen. Att Hanks valdes för att spela Robert Langdon var förmodligen en överraskning för alla, men han växer faktiskt in i rollen under filmens gång och känns fullt plausibel. Lika kan man säga om resten av den stjärnfyllda skaran. Men medan bara beröm kan ösas över Ian McKellens livfulla framträdande som Sir Leigh Teabing gör Alfred Molina som Opus Dei biskopen Aringorosa, kusliga Paul Bettany som munken Silas och inte minst Jean Reno som inspektör Fache, en karaktär som Dan Brown enligt Reno skrevs med honom i åtanke, mindre väsen av sig. Varför jag inte nämnt söta Tautou förrän nu är helt enkelt för att det är hon som sorligt nog är sämst i hela spektaklet. Så tydligt, att det nästan är skrattretande, blir det hur svårt hon har att agera med sin nyinlärda engelska. Sedan saknas det kemi mellan Hanks och Tautou som kunde ha fått lite spurt på skutan.

Filmens styrka ligger i att få se de verkliga miljöerna som boken utspelades på. Teamet fick privilegiet att få filma på självaste Louvren. Bokens styrka låg å sin sida i bakgrundsinformationen om symbolik, historia och kristen mytologi. Problemet med filmen ligger därhän i grundmaterialet, Dan Browns bok, som satsade mer på handling än på att fördjupa sina karaktärer. Den använde även den klassiska formulan att gå från a till b, b till c för att slutligen komma till mål. Visst fungerar det i bokform, men på film blir det en skattjakt som blir alldeles för tydlig för att kännas lika adrenalinpumpande.
Vad som då blir som resultatet precis vad man kan förvänta sig av en Hollywoodproducerad storfilm. Ett gediget hantverk som kanske inte ger den fulla kick man vill ha.

Da Vinci koden är inte dålig, men heller inget exceptionellt. Av en provokativ och fängslande roman har det blivit en deckarthriller som vilken annan. Så vill man ha en film som ställer intressanta frågor kring kristendom och gör det med humor – vänd er till Kevin Smiths suveräna Dogma (1999). Eller helt enkelt sätt er ned med Dan Browns bok och njut av upplevelsen. För trots att filmen är välgjord på alla sätt och vis blir det inget annat än bra – när man hade förväntat sig så mycket mer.

Betyg 6

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.