Filmkultur

Good Night and Good Luck

Att George ”Cityakuten” Clooney som började sin karriär i filmer som Return of the Killer Tomatoes (1988) skulle ta klivet…

Att George ”Cityakuten” Clooney som började sin karriär i filmer som Return of the Killer Tomatoes (1988) skulle ta klivet till regissörsstolen och dessutom lyckas hade nog ingen räknat med. När Confessions of a Dangerous Mind visade sig vara en högst kompetent thrillerkomedi var man beredd att avfärda det som en lyckoträff. Men nu går det inte längre att blunda för mister Clooneys uppenbara talang för regi som i och med det politiska dramat Good Night, and Good Luck tagit sig in i Oscarakademins historia med nomineringar för bl.a. Bästa film, regi, originalmanus, foto samt för manliga huvudroll. Galan blev lottlös för Clooney och gänget men kvar finns denna 50-tals pastisch att njuta av.

Good Night, and Good Luck är en dramatisering av den verkliga tvekamp som utkämpades mellan den ökända och antikommunistiske Wisconsinsenatorn Joseph McCarthy och tevelegenden Edward R Murrow i början av 1950-talet. En paranoid era som präglades av svartlistning av halva Hollywood, angiveri och offentliga korsförhör. Så går beskrivningen av en stilren och minst sagt välspelad periodfilm.
Clooney själv har valt att ta en mindre roll i en gedigen ensemble som kretsar kring David Strathairns fantastiska porträtt av reportern Murrow. En prestation som förtjänade Oscarstatyetten lika mycket som Philip Seymour Hoffmans i Capote (2005). Mer kunde möjligtvis ha önskats av karaktärsfördjupningen men istället fastnar man i fascination av den haglande retoriken. Genom det oförskämt snygga svartvita fotot har man fått möjligheten att blanda in riktigt arkivmaterial som ger en extra spänning till filmen att se interagerandet mellan McCarthy och Strathairn.

Inte bara har filmen gjorts i svartvit, tydligt blir det att den även ska representera klimatet och epoken vid tiden för händelserna. Det går inte att missa överexponeringen av rökning som genomsyrar filmen i form av ett konstant överhängande rökmoln och inte minst en riktig reklamfilm för ett cigarettmärke som slängts in.
Den ringa längden på 93 minuter visar på mer än annat att det vi får är endast det nödvändigaste och det går inte att förneka att det är skönt med en film som inte går upp mot två timmar. Fast som tidigare nämnt, resultatet blir en smula avskalat där mer vikt kunde ha lagts på vilka medarbetarna på stationen var. Nu är filmen mer än dokumentär än fiktion i sin utformning men det skadar inte mer än att den får en gjuten 8:a. Good Night, and Good Luck kunde lätt ha blivit för sentimental eller en ren melodram mellan det goda och onda. Istället har Clooney gjort en intelligent film om etik och integritet där skådespelarna lyfter fram en media kamp som är bland det mest intressanta och välgjorda på bio just nu.

Betyg 8

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen