Filmkultur

The Bourne Supremacy

Jason Bourne är tillbaka! Matt Damon har återigen tagit på sig rollen som yrkesmördaren med minnesförlust i uppföljaren till The…

Jason Bourne är tillbaka! Matt Damon har återigen tagit på sig rollen som yrkesmördaren med minnesförlust i uppföljaren till The Bourne Identity (2002). Föregångaren var inte den vitamininjektion i agentfilmsgenren som produktionsbolaget utlovat men klart en av de bättre genrerepresentanterna på senare år. Båda filmerna är baserade på böcker av romanförfattaren Robert Ludlum (1927-2001) och en filmatisering av den avslutande delen i Bourne-serien, The Bourne Ultimatum (det finns emellertid ännu en uppföljare skriven av Eric von Lustbader ), har det redan börjat tisslas om.
Filmen tar vid där The Bourne Identity lämnade Jason Bourne. I ett strandhus tillsammans med Marie och långt borta från sitt förra liv som yrkesmördare åt CIA. Hans förflutna hinner emellertid snart ikapp honom när någon på andra sidan jordklotet i Berlin saboterar en CIA-operation och lämnar efter sig spår som pekar på Bourne! Samtidigt så slits han fortfarande av återkommande flashbacks av sitt tidigare liv, minnen som han snart måste ställa mot väggen.

The Bourne Supremacy är tätare, smartare och mer fartfylld än ettan och förmodligen en av de bästa actionfilmerna i år. Paul Greengrass (Bloody Sunday (2002)) som tagit över regin har med ett välskrivet manus lyckats framhäva komplexiteten i karaktären Jason Bourne och med ett bildspråk som osar av experimentlusta och fräscha New Hollywood referenser. I en dogmatisk klang rör sig kameran ständigt och jämt, och likt inledningen till Steven Spielbergs Rädda menige Ryan (1998) ger kamerans skakningar en större känsla av realism och närvaro. Ofta görs detta utan hänsyn till filmens innehåll, nu framhävs Bournes fragmentariska sinne i och med rörligheten och actionscenerna känns tätare. Nackdelen blir emellertid att vi skakas till ett par gånger för mycket och i en slagsmålscen så blir jag nästan yr när jag försöker hänga med i ryckningarna. Att komma ur filmen med yrsel är inte något jag föredrar och detta sänker helhetsbilden ett snäpp.

Den svenska titeln på boken som filmen baseras på är Operation Hongkong. Titeln avslöjar tillräckligt för att förstå att manusförfattaren Tony Gilroy har förflyttat historien och även har ändrat skurkarna. Nu får vi följa med Bourne till Indien, Venedig, Berlin och även till Moskva och istället för kineser har det istället blandats in ryssar i leken, en agentfilmsingrediens som nu mest känns som det hänger kvar i ren slentrian från kalla kriget. En brist i en annars väl etsad historia.

Matt Damon har bättre än sin bästis Ben Affleck bevisat att han har talang för yrket. Med imponerande prestationer i Good Will Hunting (1997) och inte minst Talented Mr. Ripley (1999) så ser jag Damon som ett namn att räkna med. Nu ges han lite mer chans att visa ett djup i sin karaktär. Han är trovärdig som farlig yrkesmördare, ibland får man emellertid intrycket att Bourne kanske är lite för bra. Vilket tar en liten tugga av förutsägbarheten. Joan Allen är ny på fältet som CIA-utredaren Pamela Landy, som jagar Bourne. Annars har vi Brian Cox, Julia Stiles, Franka Potente och andra som repriserar sina roller. Något för den svenska publiken att peka ut är Oksana Akinshina, från Lilja 4-Ever (2000), som gör en biroll i filmen.

Den imponerande bildkomposition och klippningen i The Bourne Identity är ett snäpp högre i The Bourne Supremacy. Det är en actionfilm i hög klass vi får se, där vi förutom ett fascinerande om än ibland skakfyllt bildspråk och förstklassig klippning även bjuds på vackra bilder. Detta är vad jag minns främst av filmen.
The Bourne Supremacy är en riktigt intressant agentfilm som skulle kunnat blivit ännu bättre om de kunde lära sig att skära av de sista uttjatade schablonerna. Storyn är tätare, med mer intrig och mer fifflande med mobiler. Sånt man vill se i en agentfilm. Samtidigt så har handlingen getts mer utrymme för djup i och med karaktärens minnesförlust som används på ett bra sätt. Kortfattat, fullt värdig eskapistisk underhållning.

Betyg 8

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen