Fängelse

|

Filmen som brukar kallas den första riktiga Ingmar Bergman-filmen var första gången Ingmar fick konstnärlig frihet att utforma en film efter egen idé och eget manus. Producenten Lorens Marmstedt på Terrafilm gav Bergman fria händer på villkoret att han gjorde filmen billigt. Den budgeterades till bara halva kostnaden för vad en svensk film gick på vid den tiden. Ransoneringen sporrade bara Bergman som med inspiration från Hitchcock lärde sig att effektivisera inspelningen genom att minska antalet inspelningsdagar och göra längre tagningar. Förebilden var Hitchcocks aktuella Repet (1947) som bara bestod av nio tagningar. Arbetstiteln var ”Sann berättelse” efter sin egen novell som Bergman grundade filmen på, uppkallad efter den då mycket populära veckotidningsgenren ”sanna berättelser ur livet”. Lorens varnade emellertid honom att biopubliken inte förstod sig på ironi, så titeln ändrades istället till det mer fyrtiotalistiska ”Fängelse”.
I Fängelse manifesteras det som skulle bli ett signum för hur en Bergman-film såg ut och berörde. Förutom att vara den första Bergman-filmen där Djävulen och Döden förkroppsligas hittar vi även de allt vanligare drömsekvenserna. Enligt Bergman finns det ingen konstart som kan förmedla drömmens specifika art av dröm som just filmen. Med hjälp av både den franska 10-tals impressionismen och tyska 20-tals expressionismen skildras inte bara drömvärlden utan helvetet på jorden.

Bergmans påstående att ”helvetet är av människorna skapat och det existerar på jorden” är utgångspunkten för berättelsen om Birgitta Carolina (Doris Svedlund) – en sjuttonårig prostituerad flicka och Thomas (Birger Malmsten), en försupen misantropisk journalist som drar ned både sig själv och sin fru Sofi (Eva Henning) i en apatisk syn på livet. Under deras första möte gör Thomas ett reportage angående gatuprostitution. Då spritter båda av liv men när de möts av en slump igen har desperationens klor mörknat deras tro på livet. Runt berättelsen om de båda, som i sitt helvete hittar en kärlek till varandra, finns filmregissören Martin Grandé (Hasse Ekman), en vän till Thomas, som får besök av en gammal lärare som vill föreslå en filmidé. Han vill att Martin ska göra en film om helvetet, där livet kupar sig som en grym men vällustig båge mellan födelse och död, utan mening. Filmen slutar med att Martin avfärdar idén. En sådan film skulle bara sluta med en står ångestfullt fråga om vår planet och en sådan film får man inte göra. För det finns ingen att fråga.

Enligt Bergman ingår det i människans struktur som människa att hon alltid bär med sig förstörelsetendenser gentemot både sig självt och sin omvärld, medvetet och omedvetet. Fängelse är en därför en symbolisk berättelse om livet, inte lyckan, och det är en bitterljuv sådan. I ett ögonblick av en film i filmen, ett slapsticknummer i stumfilmsmanér, som huvudrollsparet ser i en cinematograf som illustrerar livets ständigt oundvikliga möten med döden och djävulen. Skådespelarna i nämnda slapsticknummer utgörs av medlemmarna i Bragazzi-truppen, en italiensk akrobatgrupp som var väldigt stora under 1940- och 1950-talet.
Ett gåtfullt ljus lyser om en älskvärd Doris Svedlund som gestaltar ett nyanserat porträtt av en prostituerad på film. Birger Malmstedt var en av de tidiga medlemmarna i Bergmans-stall, där även Gunnar Björnstrand, Max von Sydow, Liv Ullmann och andra senare bevandrade. Från en blind överklass son i Musik i mörker (1948) till alkoholiserad journalist i Fängelse uppvisar han en bredd i sitt skådespeleri som förtjänar ovationer.

Fängelse är ett stycke svensk filmhistoria som allt för länge har negligerats. Bergmans regi lyser av en cinematografisk munterhet som äro i blomning. Han trotsar de ord han lagt i sin regikollegas mun och gör den film han sa inte fick göras. Resultatet är en inblick med eftertanke i det helvete som vi människor kallar för livet utan att mänskligheten i karaktärerna stryks med på kuppen. En överväldigande upplevelse med rapp dialog, utsökt foto och en regissör som gör rätt för sitt rykte!

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0
Betyg 8

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *