Filmkultur

The Smuggler

Innan den italienske skräckmästaren Lucio Fulci drog igång sin metafysiska zombietrilogi med Staden med levande döda (1980) gav han sig…

Innan den italienske skräckmästaren Lucio Fulci drog igång sin metafysiska zombietrilogi med Staden med levande döda (1980) gav han sig i kast med den italienska brottsfilmen, en genre ofta kallad poliziotteschi, och släppte The Smuggler. En film som ni förstår handlar om en smugglare, vid namn Luca D’Angelo som tillsammans med sin bror Micky smugglar cigaretter i Neapel. Ett yrke som Lucas fru inte är vidare entusiastisk över men Luca är bara tacksam för sin bror som gav honom denna chans att sätta mat på bordet. Mindre roligt blir det emellertid när Micky och många andra bossar i organisation mördas en för en av en utomstående nykomling som vill ta sig in på marknaden med varan alla enats om att hålla sig från – narkotika. Fullskaligt gangsterkrig bryter ut och ingen går längre säker, allra minst Luca och hans familj…

Inget Fulci fan kommer att bli besviken. The Smuggler är nämligen brutal. Ansikten bränns, skallar skjuts sönder, kroppar peppras fulla med bly och det är bara lite av ultravåldet vi får se i effektväg. Filmen har ofta ”hyllats” för sin höga halt av gore och splattereffekter och för de som vet vad man kan förvänta sig av Fulci blir därför glädjen stor. Även om det är en våldsam film så är den inte utan sin lekfullhet. Detta märks speciellt i filmens slutgiltiga uppgörelse när Neapels maffia får nog. Om resten av filmen hållit samma standard skulle det ha varit en ny favorit. Så var inte fallet. Istället känns den något förvirrande och rörig och själva handlingen kring Luca är rätt och slätt oengagerande. Luca är nämligen en ovanligt tråkig protagonist som misslyckas med det mesta för att fånga mitt intresse. Han saknar karisma och är inte den drivkraft i storyn som man förväntar sig av en huvudkaraktär. Lägg därtill en i allmänhet bedrövlig dubbning till engelska som gör att man lätt avfärdar alla skådespelare. Dialogen gör inte mycket för att hjälpa dem heller.

Ändå är det en tämligen underhållande film, just tack vare allt effektvåld och det lilla skojandet med maffiosos som dyker upp då och då. Här är det ju inte realism som talar så våldet känns på samma sätt väldigt överdrivet och världsfrånvänt. Att Fulci behandlar sin deckare som en skräckfilm och som vanligt visar på sitt tekniska kunnande är förvisso intressant men han borde ha lagt lika mycket krut på en hållbar handling. Därför blir filmen också full av smärre tråkiga transportsträckor mellan actionscenerna. Till dess fördel är att filmen tillskillnad från många maffiafilmer inte utspelar sig i New York utan i Italien.
Fabio Frizzi har gjort bättre musik i sin karriär men som vanligt är soundtracket en av sakerna jag gillar bäst med de italienska exploitationfilmerna.

Förutom att Fabio Testi har en gigantisk pimprock i päls så är det inte mycket som är till hans fördel. Han har en tråkig roll att spela i Luca och han har även svårt att bära upp filmen. Roligt är emellertid att Fulci själv dyker upp, som han är för vana att göra i sina filmer, och pepprar av lite kulor. Om Marcel Bozzuffi är ett bekant ansikte som den ruskigt sadistiske fransmannen ”Marsigliese” så har ni förmodligen sett French Connection (1971) där han spelar Charniers kalla hitman.
The Smuggler är definitivt inte en av Fulcis höjdare och är mer väl värd att införskaffa för dennes fantaster. I zombiefilmer och paranormala historier där handlingen i sig ofta är så fokuserad kring effekter och underliga händelser fungerar Fulcis tekniska sinne och fascination för våldseffekter bättre. The Smuggler dryper av brutalt maffiavåld men saknar engagemang och karaktärer man bryr sig om. Att filmen dessutom till större delen saknar en mogen dos ironisk glimt i ögat gör det heller inte roligare. Dess nihilistiska ton övertygar mig inte. Vissa höjdpunkter till trots; Fulci har gjort bättre.

Betyg 4

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen