Viktor Navorsky (Tom Hanks) kommer till USA från det påhittade östeuropeiska landet Krakozhia. När han stiger av på JFK flygplats i New York får han reda på chockerande nyheter, att hans land har hamnat i krig. Med ett ogiltigförklarat pass med ingen möjlighet att få visum att komma in i USA eller resa hem blir han strandsatt på flygplatsen där ingen vet vad de ska göra av honom. Enda lösningen blir att Viktor stannar på flygplatsens internationella transithall tills situationen har löst sig. I takt med att dagarna övergår i veckor och veckorna i månader gör sig Viktor snabbt hemmastadd i denna värld i miniatyr. Gate 67 blir hans sovplats, han skramlar ihop pengar för att äta på Burger King och lär sig engelska genom bokhandeln och tv-skärmarna. Han blir vän med personalen och stöter till och med ihop sig med den vackra flygvärdinnan Amelia (Catherine Zeta-Jones) som han springer på titt som tätt.
The Terminal är definitivt en av Spielbergs svagare prestationer. Sedan A.I. (2001) har Spielberg varit på lekhumör och gjort en lyckad kall science fiction Minority Report (2002) och en varm verklighetsbaserad historia Catch Me If You Can (2002). Nu har han fortsatt i samma bana med The Terminal som är en väldigt varm och mänsklig komedi och förmodligen höstens bästa dramakomedi. Förutom att vara en underhållande historia om en malplacerad man så är det också en fin film i en tid av allt större inskränkthet i USA.
Tom Hanks, som gjorde många komedier på 80-talet och gjorde en comeback till genren tidigare i år i bröderna Coens nyfilmatisering av The Ladykillers (2003), visar återigen sin komiska sida i rollen som den oförstående och oförstådde, men alltid lika vänlige invandraren Viktor. (Det språk han pratar i filmen är bulgariska.) Tom Hanks är strålande och lyckas förvånansvärt bra att iklä sig rollen som invandrare, och får oss att känna sympati med hans karaktär. Men jag får lite känslan av att han inte helt klarar av att göra det bästa av humorn.
I rollen som flygvärdinnan Amelia, i vilken Viktor får uppleva den stora kärleken, ser vi Catherine Zeta-Jones. Deras dunster är underhållande och stundvis romantiskt, fastän man aldrig riktigt får grepp om hennes karaktär. I en frånvaro av det förväntande Hollywood-slutet så blir man mest lite irriterad på hennes beteende och förstår inte helt vad man vill säga med henne. Sidohandlingen där Hanks hjälper en ung matleverans kille att vinna hjärtat hos en kvinna i flygplatsens säkerhetspersonal är mycket sötare.
Hanks bär runt på en jordnötsburk genom hela filmen, som vi rätt tidigt får reda på att den inte innehåller några jordnötter. Då förväntar sig publiken att den stora överraskningen ska komma, men när vi tillslut får reda på vad det är det rätt lamt och den delen av filmen fungerar inte så bra.
Sedan känns det lite typiskt att de vänner som Viktor får är alla invandrare av olika bakgrund. En av dem lyckas på egen hand göra filmen lite sämre. För det första är Kumar Pallana en usel skådespelare, men så bjuder hans karaktär Gupta på den mest korkade deus ex machina jag sett i en film. Förutom honom så ser vi Chi McBride (från tv-serien Boston Public), Barry Shabaka Henley (Collateral (2004)) och Stanley Tucci (Road to Perdition (2002)) i andra roller. Den sistnämnde som flygplatschefen Frank Dixon som försöker göra allt för att bli av med Viktor.
The Terminal är en varm och charmigt absurd komedi om livets storhet på en begränsad yta. Spielberg ville göra en film som skulle få människor att både skratta och gråta, och med hjälp av Andrew Niccols story, manusförfattaren till Truman Show (1998) har han skapat en skaplig dramakomedi, som fastän sina brister värmer i höstkylan.
Filmen är löst baserad på den sanna berättelsen om Merhan Nasseri, en iranier som råkade ut för en liknande sak på franska Charles du Gaille-flygplatsen år 1988 efter att hans resväska, som innehöll hans pass och allt han ägde, blev stulet. Han har sedan dess fått tillåtelse att komma in i landet eller återvända till sitt hemland, men valde att bo kvar på flygplatsen och berätta sin historia för dem som vill höra.