Filmkultur

Possession

Platsen är Västberlin under kalla krigets dagar. Efter en längre resa återvänder Mark (Sam Neill) hem och möts av att…

Platsen är Västberlin under kalla krigets dagar. Efter en längre resa återvänder Mark (Sam Neill) hem och möts av att hans hustru Anna (Isabelle Adjani) blivit som förbytt. Chockad får han reda på att hon tänker överge honom och flytta in ensam i ett gammalt, fallfärdigt hus.
Svartsjukt låter Mark en privatdetektiv skugga Anna i jakten på en misstänkt älskare, men detektiven blir brutalt mördad. Snart besannas också farhågorna om att Anna träffar någon annan. Eller rättare – något annat…

Possession är inte som något du tidigare sett. Det är en film som är allt annat än lätt att ta till sig. Ett hjärtskärande psykologiskt drama samtidigt som den är en skräckfilm. I äkta arthousemanér leds vi mellan scenerna i sakta gemak utan förklaringar. Filmens genrekategorisering är lika diffus som sin handling med teman kring besatthet, skilsmässa, ångest och svartsjuka. Regissören och manusförfattaren Andrzej Zulawski har erkänt att han skrev manusen mitt i en smutsig skilsmässa och filmen har därför jämförts med David Cronenbergs The Brood som även den producerades mitt i en pågående skilsmässa.

Isabelle Adjani själv har inte så mycket till övers för filmen och mycket av Possessions rykte härstammar från att Adjani lär ha försökt ta självmord efter den påfrestande filminspelningen och att ha sett sig själv i filmen. Kritikerna hade en annan åsikt och överröste henne med priser – en Cesár för bästa skådespelerska och en för samma prestation i Cannes. Både Adjani och Sam Neill är duktiga skådespelare och visar prov på detta i Possession.
I Storbritannien blev den överraskande nog behandlad som en jämlike till exploitationfilmer som Cannibal Holocaust och Zombie Flesh Eaters när den tillsammans med 73 andra skräckfilmer klassades som en ”Video Nastie” och totalförbjöds. Efter en initiell flopp i USA blev den inte bättre omfamnad där när en ny distributör valde att klippa bort 40 minuter av filmen, strukturera om scenerna och släppa den som en vanligt gorefilm under titeln The Night When the Screaming Stopped.

Filmens kanske mest ökända scen är när Anna får ett missfall i en gångtunnel i tunnelbanan, vilket definitivt inte är utan sin anledning. Scenen pågår i flera minuter utan klipp och är genuint jobbig att se.
Carlo Rambaldis make up-effekter som fick en Oscar för Alien gör här inte mindre imponerande ifrån sig. Den mystiske varelsen i filmen är onekligen inget annat än riktigt obehaglig. Även om en elogé ska ges till Rambaldis smink så skulle inte filmens atmosfär vara mycket utan Bruno Nuyttens svepande kamera som bjuder på ett fantastiskt foto i en i överlag snygg film. Zulowskis filmestetisk skulle nästan kunna kallas överdriven om det inte vore för den hypnotiska effekt den har.

Possession är en produkt av sin tid och plats utspelandes sig i Berlin mitt i det kalla kriget som gör sig påmind genom bilder på vakttornen vid Berlinmuren och krigslekar med leksaker. Som filmens titel antyder är människans besatthet en genomgående tråd, en besatthet av andra som behandlas som ägodelar. Men filmen har många nivåer som kräver ett flertal omtittar för att göda på tolkningsprocessen som kommer att hålla dig sysselsatt sekunden efter att eftertexterna börjat rulla. För även om du tror att du har en någorlunda förståelse under filmens inledning så spårar den ur i slutet i en redan obekväm surrealism. Förvirrande, skum, fascinerande. Orden är många för att beskriva upplevelsen som är Possession.
Vi får förlita oss så gott vi kan på att vi kommer ut i andra änden med vårt sinne intakt. Visst är det lätt att kalla filmen pretentiös, men det vore att förkasta den känsloattack som filmen ändå kastar på dig. Den medvetna diffusheten och tolkningsbara dialogen som ibland tycks barnslig överskuggas av det intryck filmen ger efter sig. Possession är en tankeväckande och omskakande film som aldrig lämnar dig.

Betyg 6

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen