The Man from Hong Kong

|

När två helt olika filmindustrier bestämmer sig för att slå sina huvuden ihop och göra en film blir resultatet inte alltid så lyckat, som när brittiska Hammer Films gjorde en Dracula film i Hong Kong med The Legend of the Seven Golden Vampires, men det blir alltid intressant. År 1975 fick debutregissören Brian Trenchard-Smith den smarta idén att kapitalisera på Kung Fu-trenden som var gigantiskt populär efter att Bruce Lee introducerat den för resten av världen. På så sätt föddes den första australiensk-asiatiska samproduktionen i filmhistorien och den första australienska kampsportsfilmen – The Man from Hong Kong.

Inspektör Fang Sing Leng (Jimmy Wang Yu), ”special bransch”, skickas till Sydney, Australien, för att fråga ut och hämta hem en droglangare, spelad av ingen mindre än Sammo Hung (även filmens fightkoreograf), men dras då in i en strid med Sydneys maffiaboss Wilton (George Lazenby).

Som brukligt är, och föredragsvis, med denna typ av 70-talsaction så är filmens handling konstant bortprioriterad i förmån för energisk underhållning eller för att vara en rullande reklamfilm för Australien. Filmen börjar med en spektakulär jakt och slagsmålsscen vid och på (!) Ayers Rock och innan filmen är slut så har både Operahuset i Sydney och The Sydney Harbor Bridge figurerat i bild. The Man from Hong Kong är utan tvekan en snyggt filmad och ljudsatt actionrulle enligt 70-talets estetik. Jag är själv en sucker för genrens typiska användning av zoomlinsen och de härligt påklistrade slagsmålsljuden i kung fu-scenerna.

Jimmy Wang Yu, som var en stjärna hemma i Hong Kong och ville slå in på den internationella marknaden, ska föreställa vara en blandning av James Bond och Bruce Lee. Fy skam bara att Jimmy är en sådan usel skådis (enligt regissören och flera andra inblandade i produktionen var han dessutom en arrogant jävel). Bäst är därför när han inte pratar eller för att citera regissören själv: ”Perhaps it is fortunate that there are only 18 minutes of my dialogue in 106 minutes of non-stop action.” Det är just dialogen, eller allmänt när framförallt Wang Yu försöker agera, som är filmens svaghet men tack och lov är det som regissören säger inte så mycket av den. Resten av tiden översköljs vi av allt blodigare fighter, biljaktsscener som bara australiensare kan filma dem och imponerande stunts som får dig att sitta upp i filmsoffan. Någonting jag lärt mig av den här filmen är att slagsmål innebär kringliggande skadegörelse på en massiv nivå och om du sitter fast i ett strypgrepp av en manlig kung fu-utövare – sikta på skrevet.

Som skurken Wilton ser vi ingen annan än George ”Jag spelade James Bond en gång i I hennes majestäts hemliga tjänst” Lazenby. Efter hela spektaklet kring hans avhopp från agentrollen fick han svårt att hitta roller, därför vi ser honom i sådan film som denna, men han är faktiskt inte alls dålig.

Vi får inte glömma att nämna filmens väldigt catchiga och mysiga ledmotiv, som uppenbarligen tog en häftig del av budgeten, “Sky High” med Jigsaw. En låt som faktiskt blev riktigt populär och säkerligen många fler känner till än själva filmen.

På filmens DVD beskriver regissören sin film som “…a veritable smörgåsbord of martial-arts mayhem, James Bond spoofery and general thud and blunder”. Jag kan inget annat än hålla med. Tyvärr får vi ett avbrott i tempot när de obligatoriska kärleksscenerna ska in med ett långt romantiskt montage med Jimmy Wang Yu och en generisk skådespelerska som omotiverat blir ett par för några minuter och rider tillsammans på den australienska landsbygden. Tack och lov är det så skrattretande dåligt (läs: roligt) att det faktiskt blir underhållande. Ingen skada skedd. The Man from Hong Kong, eller The Dragon Flies som den av någon udda anledning kallades för i USA, är också som ingenting du sett. En äkta skiva ozploitation som du bara inte får missa.

Betyg 8

Kommentarer

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *