Filmkultur

Natt utan nåd

När den unga flickan stiger av planet i Paris är det bara minuter kvar innan kidnapparna slår till. Utklädd i…

När den unga flickan stiger av planet i Paris är det bara minuter kvar innan kidnapparna slår till. Utklädd i uniform lurar ligans ledare in flickan i sin Rolls Royce, varefter hon förs till ett ensligt beläget hus vid det vindpinade havet. Planen som ska tvinga fram lösensumman av flickans förmögna far är snillrikt uttänkt in i minsta detalj, men snart börjar saker gå fel. Flickan försöker ideligen rymma och en nyfiken polis börjar ställa frågor – men de största hoten finns bland dem själva, inom gruppen.

Under de första tio minuterna kan man nästan räkna replikerna på sina tio fingrar. Skickligt manövreras vi in i historien, inte med ord, utan med bilder. Inledningen är därför imponerande i hur den väver oss in i vad som kommer visa sig vara en historia fylld av svek och svartsjuka. Regissören Hubert Cornfield tar tid på sig och fortsätter att göra det genom hela filmen. Att anklaga filmen för att vara tråkig är därför väldigt lätt. Tempot är nästan förrädiskt långsamt för att inte nämna hur tyst filmen är. Till större delen är det endast bruset från havet som vi får höra i bakgrunden vilket om man inte håller koncentrationen igång närmast blir sövande. I den lugna tystnaden är det emellertid ett getingbo som håller på att gro. Atmosfären är tät konstant som om fylld med en instängd intensitet. Ljudbilden har dessutom begåvats använt men lika gott kan man inte tala om musiken. Fotografen gör ett stilrent arbete med sköna inramningar och panoreringar.

Dialogen är fåordig med en smått krystad ton som ofta fanns i 60-talsfilmer. Manuset är inte mycket att hurra för. Styrkan ligger istället i stämningen som Cornfield i allmänhet och Brando i synnerhet ingjuter i scenerna. När Brando och Moreno råkar in i en dispyt är luften rikligt laddad.
Marlon Brando har under hela sin karriär varit känd för att vara en besvärlig rackare att tampas med, så var det även under denna inspelning. Förutom att vara full i vissa scener så vägrade han spela in de sista scenerna under regissören Cornfields ledning, så skådespelaren Richard Boone fick då ta hand om regisserandet. Man kan därför inte fortsätta att bli överraskad hur förbaskat bra Brando ändå var, trots att han även var motsträvig till att lära sig sina repliker utantill. Även om Natt utan nåd varken tillhör hans bästa filmer eller hans bästa rollprestationer gör han en insats som inte annat kan beskrivas som iskallt cool! En aktör med en intensiv närvaro och en otrolig utstrålning som dessutom då fortfarande var i vältränad form. Han delar gäng med Oscarvinnaren Rita Morena (West Side Story), Richard Boone som alltid spelar bad guy och Jess Hahn som är sämst som Morenos broder. Pamela Franklin är tragiskt underskriven som deras kidnappningsoffer.

Filmen har en inre styrka som kunde ha kanaliserats bättre. Upplevelsen blir nu vacklande mellan nagelbitande välgjord spänning till onödigt travande tv-film. Ett vågspel som inte direkt är till dess fördel. Trots det kan man inte ta ifrån filmen hur omskakande den är med en del överraskande scener som säkerligen var chockerande när den kom och känns även idag. Natt utan nåd är ingen lätt film, varken för koncentrationen eller för humöret. Filmen blev heller ingen succé när den kom. Det ofta debatterade och kritiserade slutet kan tolkas som en ren efterapning av den tidens mode av sluttwister. Efter en stund av eftertanke då filmen fått sjunka in så kändes det dock klarare och gav mig en egen tolkning som jag var nöjd med.
När filmen fryser i en bild och eftertexterna börjar rulla så sitter man som en omskakad publik. Filmen må ha varit både trög och dämpad men känslor har den inte varit utan, Natt utan nåd är en ojämn men skicklig thriller som måhända aldrig lyfter till sin fulla potential men kommer av sig som en otäck berättelse som är lika becksvart som natten.

Betyg 6

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Tillbaka till toppen